ETIENNE DÉFOSSÉ: Největším nepřítelem champagne je špatné champagne

Hlavní stránka » Aktuality » ETIENNE DÉFOSSÉ: Největším nepřítelem champagne je špatné champagne

„Rád říkám, že existují dvě kategorie lidí, kteří pijí champagne. Jedni jsou zaměřeni na etiketu a značku, ta druhá, mně milejší skupina, pije kvalitní víno,“ říká Etienne Défossé v rozhovoru pro Beverage & Gastronomy.

Posledních 18 let pracuje Etienne Défossé pro prestižní francouzské vinařství Champagne Deutz. Jeho prací je obchodně reprezentovat tuto značku ve Velké Británii, východní a střední Evropě, Skandinávii a v Pobaltí. V Praze byl ovšem na návštěvě vůbec poprvé, a proto bylo téměř povinností s ním zajít na oběd a pohovořit o champagne, trendech, technologii výroby a postavení značky na trhu. „Rád říkám, že existují dvě kategorie lidí, kteří pijí champagne. Jedni jsou zaměřeni na etiketu a značku, ta druhá, mně milejší skupina, pije kvalitní víno,“ říká Etienne Défossé v rozhovoru pro Beverage & Gastronomy.

Je pro Chapagne Deutz francouzský trh stále nejdůležitější?

Ano, prodáváme zde pořád více než polovinu celkové produkce, ovšem jsme stále více úspěšní i na mezinárodním trhu. Naše vína v současnosti prodáváme do zhruba 60 zemí světa.

Kolik tedy celková produkce aktuálně čítá lahví?

Roční produkce je 2,4 mil. lahví. „Velcí kluci“ v regionu Champagne ročně produkují více, než deset milionů lahví. Samozřejmě že bychom rádi expandovali a prodávali stále více, na druhou stranu je pro nás toto číslo dobré v tom, že můžeme skutečně velmi dobře kontrolovat, co svým zákazníkům nabízíme.

A jenom pro přesnost – jak velké jsou vlastní vinice Chapagne Deutz a na kolik procent produkce vlastní úroda vystačí?

Máme přesně 46 hektarů, což pokryje téměř 25 % naší roční produkce, což není tak špatné. Třeba Moët, což je největší producent champagne vína, svými vinohrady pokryje maximálně 10 % produkce.

Jaká odrůda na vašich vinicích převažuje?

Nejvíce pěstujeme Pinot Noir, protože se pohybujeme v oblasti kolem vesnice Aÿ, kde se této odrůdě velice daří. Je to Grand Cru Pinot Noir. Mimochodem, 80 % všech hroznů, které používáme pro výrobu našich šampaňských vín, je z Grand Cru a Premier Cru oblastí.

Je známé, že jednou z podmínek výroby champagne je minimum 15 měsíců ležení na lahvi. Stačí vám tato doba?

Ó, ani náhodou! Ležení v lahvi dává vínu krásné tóny, strukturu a aromatiku! Například naše základní, neročníkové Champagne Deutz brut Classic leží v lahvi ve sklepě minimálně tři roky! Má skvělou svěžest – to je první věc, která konzumenta zaujme. Hodně na tom záleží. Na to nikdy nezapomínáme. Champagne pro nás znamená prožití skvělého momentu s dobrými přáteli, je to okamžité potěšení z dané chvíle, které naše víno umocňuje. Potěšení, příjemný charakter vína a osvěžení.

To zní jako heslo pro reklamní kampaň. Na koho tedy vinařství primárně cílí?

Rád říkám, že existují dvě kategorie lidí, kteří pijí champagne. Jedni jsou zaměřeni na etiketu a značku, ta druhá, mně milejší skupina, pije kvalitní víno. Velice nám záleží na tom, být dobře zapsaný u profesionálů – u vinařů, provozovatelů restaurací, sommelierů… To jsou na prvním místě lidé, kteří ocení kvalitu Champagne Deutz a mohou ji předávat dál, svým hostům. Je nám jasné, že právě naši značku si nekoupí každý, kdo objednává zboží nebo kdo přijde do prodejny s víny, ale jsme v prodejích stále více a více úspěšní. Veškerou naši energii směřujeme ke snaze udržet a dále zvedat úroveň kvality našich vín. Právě ta nám umožňuje být s naším Champagne Deutz být zapsaný v nabídce těch nelepších restaurací a obchodníků s vínem na světě.

Co třeba Asie? Čím dále více se champagne víno snoubí s asijskou kuchyní. A to výtečně!

Velmi silný trh je pro nás japonský. Jinak se nám daří v předních restauracích tamních velkých měst jako třeba Šanghaj nebo Hongkong. Máte pravdu, zájem snoubit champagne víno s asijskou kuchyní stále vzrůstá. Máme velkou radost z toho, že lidem toto párování chutná. Věřím, že je to také skvělá výzva pro šéfkuchaře a sommeliery mimo Asii. Třeba tady u vás. Vím, že Praha má zajímavé asijské koncepty, některých si dokonce všiml už i michelinský průvodce. Rád si tam dám sklenku či dvě champagne a užiji si je se skvělým asijským jídlem.

Je to hodně trendy cesta. Jak mimochodem reagujete na trendy všeobecně? Připravujete v portfoliu novinky, nebo se spoléháte na tradiční nabídku?

Champagne chápeme jako velmi kreativní a inteligentní prostředí, a to jak pro sommeliery a kuchaře, tak i pro nás samotné. Stále pracujeme na nových vínech, novém složení. Je nám jasné, že lidé jsou v gastronomii a vínech stále vzdělanější, zaměřují se pak na kvalitní produkty a my jim je chceme dopřát. Zajímá nás také delší zrání v lahvi a stále více pracujeme na ročníkových vínech – to je naše reakce na aktuální trendy. Některá vína ještě samozřejmě čekají na své uvedení, jiné už nabízíme skrze místní distributory. Pokud vím, tak společnost Premier Wines & Spirits, která má Champagne Deutz v portfoliu, nabízí úžasné Champagne Deutz Brut Millesime ročník 2012, Champagne Deutz Blanc de Blancs ročník 2011, což je samozřejmě 100% Chardonnay, a třeba také Champagne Deutz Amour de Deutz ročník 2007 vyrobené také ze 100% odrůdy Chardonnay. Ta nabídka je ale nepochybně ještě mnohem širší.

Jak se ve společnosti díváte na další populární šumivá vína, která hosté rádi pijí? Třeba cava či prosecco?

Nijak zvlášť se tím nezabýváme. Pokud je produkt kvalitní, nemáme s ním žádný problém. Jednou si dáte champagne, jindy skleničku jiného vína. Důležité je, aby hosta vhodně uspokojilo u dané příležitosti. Víte, největším nepřítelem champagne není jiné víno, ale špatné, nekvalitní champagne. Nechceme, aby si host u champagne odnesl negativní zkušenost. Právě proto nám tak záleží na kvalitě našich vín.

To je pravda. Znám několik lidí ve svém okolí, kteří u champagne preferují malá, třeba i biodynamická vinařství a mají problém s velkými značkami. S Champagne Deutz ale problém nemají…

S tím se také setkávám a mám z toho velkou radost. To jenom potvrzuje, že to děláme správně. Díky velikosti produkce a díky kvalitě nás i ve Francii respektují jak „velcí kluci“, tak i malí vinaři. Champagne Deutz má mezi vinaři, odborníky i milovníky kvalitních vín skvělou pozici.

Champage Deutz můžete zakoupit přímo na www stránkách www.1er.cz.

Ján Chovanec
Foto: Archiv Champagne Deutz

Sledujte nás

Copyright © 2018 WPremium event, s.r.o. Všechna práva vyhrazena.