Pivní láhve a tácky s historií

Hlavní stránka » Aktuality » Pivní láhve a tácky s historií

Pro milovníky retra, historie a piva je zde takové malé účtování s historií Pilsner Urquell. Především první láhev byla nádherná!

Pilsner Urquell letos slaví 175. výročí od uvaření první várky sládkem Josefem Grollem. Přestože receptura, varní postupy a chuť zůstávají stejné, mění se společně s dobou třeba pivní lahve, ze kterých si originální spodně kvašený ležák můžete dát.

Účtenky a tácky

Od počátků obchodu bylo nutné vytvořit pomůcku, která by usnadnila počítání. Tou nejprimitivnější byla tabulka, do níž se ryly zářezy. Tyto rýhy neboli zářezy či čárky se od starověku dochovaly dodnes v hostinských zařízeních.

Počítání na papírový útržek úzce souviselo s průmyslovou výrobou v 19. století, která byla příčinou radikálního zlevnění produkce papíru. Ten se stal nejen oblíbeným a praktickým materiálem k balení potravin, ale také k počítání útraty.

Než se však účtenky rozšířily, počítalo se v hostincích i na pivní tácky. Ty vznikají v 19. století. Původně se jednalo vlastně o pivní poklop. Džbány nebo korbely byly běžně opatřeny stříbrnými nebo cínovými poklopy. Kdo si však takovou nádobu nemohl dovolit, přikrýval si džbánek obyčejnou plstěnou podložkou. Poklop měl především zabránit tomu, aby do nápoje nenapadal hmyzu a jiné nečistoty. Poklop původně býval z dřevěné plsti. Jeho nevýhodou bylo, že plsť dokázala vysát téměř veškerou pěnu z piva a po několikerém použití hostila celé kolonie bakterií a nepříjemně zapáchala. Proto hosté poklop častěji a častěji odkládali na stůl a začali na něj odkládat své džbánky. Poklopy, resp. časem již pivní podložky – tácky – začaly chránit před rozlitím nápoje, a eventuálním zalepením stolu. Savost plstěných podložek se tak stala předností. Další výhodou bylo, že na ně hostinští začali zaznamenávat počet vypitých piv.

Od počátku 20. století se pivní tácky začaly vyrábět ve velkém. Plstěné postupně nahradily porcelánové, na jejichž okraj se tužkou zapisovalo množství vypitých půllitrů. Dnes se používají tácky papírové, skleněné, dřevěné, korkové, umělohmotné nebo třeba kovové. Stále slouží jako ochrana stolu, ale zároveň začaly být používané jako významný prvek reklamy a propagace piva a pivovarů.

Vedle pivních tácků se stále častěji objevují od počátku 20. století hospodské účtenky, jež byly často překvapivě bohatě zdobené, a tisk byl plnobarevný. I v tomto případě stejně jako v případě pivních tácků se jedná o reklamní prostředek jednotlivých pivovarů.

Českou raritou bezesporu je, že právě na papírových účtenkách postupně vznikla po celém světě známá postava Josefa Švejka, jehož několik příběhů zachytil Jaroslav Hašek v hospodě právě na účtenky.

Sledujte nás

Copyright © 2018 WPremium event, s.r.o. Všechna práva vyhrazena.