Rozšířený Prague Coffee Festival

Hlavní stránka » Aktuality » Rozšířený Prague Coffee Festival

Šestý ročník Prague Coffee Festivalu je už doslova za dveřmi a o víkendu se otevřou prostory Kampusu Hybernská právě pro tuto akci. „Díky festivalu chceme lidem dát možnost co nejvíce informací kolem kávy a nasbírat je na jednom místě“ říká v rozhovoru pro Beverage & Gastronomy Daniel Kolský, zakladatel této pražské kávové slavnosti.

Letos se bude konat Prague Coffee Festival v Kampusu Hybernská. Na tiskové konferenci jste zmínil, že do Kafkova domu, kde by festival v loňském roce, by se už možná nevešel. Je to ten důvod?

Ne zcela. Kafkův dům je totiž aktuálně v rekonstrukci, takže i kdybychom chtěli, nebyl by k dispozici.

Národní zemědělské muzeum, kde byl festival před dvěma lety, je taky těsně po rekonstrukci.

Ano. A teď tam vaří česká kuchařská reprezentace, mají tam tréninkové centrum. Je to super, že se takové instituce postupně uvědomují, že je zásadní pracovat s lidmi na různých úrovních, na dalších projektech. Zvedá se tak celkové povědomí o gastronomii.

Souhlasím. A tím, že se zvedá, tak na festivaly, jakým je i Prague Coffee Festival chodí stále více návštěvníků. Loňský, šestý ročník navštívilo až 2800 lidí. Hledali jste větší, či funkčnější prostor?

Jistě. Ono je docela problém, že Praha má ve svém centru docela málo prostorů, které by vyhovovali tomuto konceptu. Mám na mysli kombinaci větších přednáškových sálů a malých místností pro workshopy anebo třeba cupping, které potřebujete mít intimnější. Vlastně i ty velké veletržní prostory jsou nevyhovující, protože bychom museli velké místnosti rozdělit na menší.

Takže v čem bude Kampus Hybernská zajímavější, anebo co nabídne návštěvníkům jinak?

Tak jednak je tam skvělé to propojení s místní universitou. Je to prostor, který patři Hlavnímu městu Praha, a je využívaný univerzitou pro celou řadu akcí, které jsou zaměřené kulturně, sociálně, prostě společenského charakteru. Ten prostor je zajímavý sám o sobě, je to skvělé využití místa, které by bylo jinak prázdné. A pro nás je to tedy propojení příjemného s užitečným. I to nám připadá zásadní.

Druhá věc je, že ve spolupráci s univerzitou vkládáme nově do programu festivalu určitý prvek, jakýsi akademický přístup k určitým tématům, které nám připadají zajímavé. Pracovat s tím na jiné, třeba i akademické úrovni.

To zní docela seriozně…

No, ono to zní seriozně, protože v kolem kávy a tohoto tématu vůbec se pohybuje velká část lidí, kteří prezentují různé názory a ty nejsou ničím podložené. Je moc důležité je mít nějaký ověřený základ, penzum věcí, které se dají správně charakterizovat a doložit. Proto v jedné části programu vystoupí Ida Steen (vědkyně kávové akademie CoffeeMind, pozn. red.), ta svojí přednáškou do festivalu také vnese tento aspekt. Za nás, jako Coffee Embassy, je toto jednou z priorit, pracovat se správnými informacemi. Dávat lidem možnost co nejvíce informací kolem kávy a nasbírat je na jednom místě. Ať už je to od začátku kávové cesty, tedy od kávovníku – jak o rostlinu pečovat, jaké problémy se ve které oblasti řeší, farmářství, zpracování, atd. Pak samozřejmě samotný průběh toho zpracování. Až kamsi k pražení a k baristům.

Na druhou stranu, možná tak trochu oproti těmto edukativním částem tam budou i zábavné, chcete-li populární části festivalu. Jedním z nich je určitě senzorický workshop. Proč je právě tento tak populární?

Myslím, že je právě proto, že velká část návštěvníků festivalu má domácí přípravu kávy zvládnutou. A senzorický workshop je pro ně pak výzva. Dává vám mnohem silnější zkušenost, než degustace. Když se třeba naučíte připravovat si kávu v džezvě, tak to už prostě umíte a vaše další zkušenost už moc nebude zásadně jiná. Kdežto zde se učíte zcela novu věc a tím vás to posouvá dál.

Kolik lidí se ale na tento workshop dostane, když je návštěvníků 2800?

Právě že stovky! Snažíme se to vždy organizovat tak, aby byli hodně za sebou, aby časově vše navazovalo. Aby se pak návštěvníci dostali dál, třeba na další přednášku. To je také věc kapacity. Letos jsme právě i z toho důvodu posílili kapacitu espressobarů, filtrbarů atd.

Přesně by to mělo být 6 espressobarů, 4 brewbary, 1 chemexbar a 4 cuppingové místnosti.

A to právě znamená, že tam jsou desítky lidí, kteří musí být skvěle připraveni, aby mohli návštěvníkům odevzdat informace tak, jak je to potřeba, aby dobře vedli workshopy, aby vedli program. Nutné je udržet tuto kvalitu. Kdybychom měli třeba prostor pro 100 000 lidí, tak by nebylo možné je obsloužit, protože byste s týmem museli pracovat měsíce dopředu a zde nám chybí lidé, kteří by je školili. To je také smyslem festivalu. Posunout celou kávovou scénu dál.

A přitom se zdá, že každá pražírna a různé kavárny organizují cupping…

K tomu vám mohu říct trochu historie. Ještě před pár lety byli cuppingy spíše privátní záležitostí. Firemní věcí. Třeba, když se vedení kavárny rozhodovalo jakou kávu nakoupit pro provoz. Posun nastal, když se cupping stal marketingovým nástrojem. Zjistilo se, že by mohl být zajímavý pro hosty. Teď už je to běžná veřejná věc, proto ale i komerční, mnohokrát ne objektivní. Lidi mnohokrát zajímá, jakou kávu pijí. Samozřejmě, ne všichni, mnohé to nezajímá. Pak jsou zde baristé, kteří možná až moc jdou do kávy, do zrna, do té cesty, která přecházela kavárně a pak už nejsou tolik zaměřeni a přípravu kávy a hosty. Na české kávové scéně bylo víc takových extrémů a myslím, že je načase je trochu umírnit. Zapomíná se na to, že pro kavárnu není středobodem světa barista ale host.

Letos bude Prague Coffee Festival zase o kousek rozšířený. Jak to bude konkrétně?

Obecně řečeno budeme oproti loňskému roku rozšířeni o další dva espressobary, jeden brewbar, bude mnohem více workshopů a cuppingů. Je větší kapacita pro jednotlivé sekce.

Bude se účastnit i větší množství pražíren?

Bude jich 42, což je opravdu hodně. Kdyby měl člověk od každé ochutnat jenom jedno kafe…

Takže stejně si lidé budou vybírat, co jim připadá nejzajímavější. Budou tam pražírny od Řecka až po Německo, nicméně naše snaha je, aby to gró byli české pražírny. Totiž opravdu věříme v to, že je důležité podporovat lokální scénu. Když mi někdo řekne – toto kafe bylo pražené v Berlíně, tak to pravdu nic neznamená. Je to jenom marketing. Klíčové je kdo praží a jakým způsobem vybírá kávu.

Pojďme ještě k přednáškám. Na konferenci jste říkal, že by v nich měli protínat zájmy všech skupin od profesionálů až po amatérské milovníky kávy.

Už jsme mluvili o Idě Steen, takže třeba ještě Jáchym Růžička tam bude přednášku o úplných základech. Kde se káva pěstuje, jak se zpracovává a tak dále. Takže úplný začátek. Já tam mám přednášku, která je kdesi na pomezí. Popisuje cesty za kávou a v jedné části se pak více rozvine do Nikaragui. Proč jsme se dostali právě tam a proč jsme tam založili farmu. Mimoto ale budeme mluvit o cestě do Etiopie a připravované cestě do Barmy, kam odjíždíme za tři týdny. Čili bude to jakási kávová mapa, jít do detailů a popsat jednotlivá specifika.

Pak je na seznamu přednášek také Gwilym Davies.

Gwilym je skvělý školitel a má obrovskou erudici taky v tom, že sám léta pracoval v provozu, což je klíčové pro to, co on dělá. Třeba v loňském roce měl přednášku o tom, jak dělat úspěšný kávový byznys. Uvažujte o kávě ne jenom jako o tom, co vás strašně baví ale také o tom, co vám má zaplatit složenky. Letos to bude spíše techničtější přednáška „Představení moderního espressa“ ale i tak to bude hodně zajímavé. O tom jsem přesvědčený.

No a pak bude na Prague Coffee Festu poprvé Coffee in good spirits.

Ano, poprvé. To bude spíše zábavná soutěž, kromě milk battle tam bude i toto. Milk battle je forma soutěže v latte art, kde si dva soutěžící hodí kostkou a podle toho, co padne, vytváří na kávě mlékem obrazec. Veřejnost, která celou akci vidí snímanou kamerami na plátno, pak hodnotí potleskem jednotlivé soutěžící. Je to zábava a návštěvníci zároveň vidí v přímém přenosu to řemeslo, tu práci baristů. Případně si s nimi pak o tom můžou promluvit.

Ale zpátky ke Coffee in good spirits. Myslím, že u nás je to stále téma v plenkách. Možná i proto, že je to téma spíše malých a specifických kaváren. Nicméně pro návštěvníky to bude na festivalu určitě zajímavá záležitost.

A ještě k té Nikaragui. Coffee Embassy tam připravuje otevření farmy?

Je to tak. Už tam máme dva zaměstnance a předloni byla první sklizeň. Letos jsme tento projekt posunuli dál a řešíme praktické věci. Ten důvod, proč chceme mít vlastní farmu je abychom toto konkrétní kávové téma učinili dostupnější českému zájemci o kávu. Aby se o tom více dozvěděl; případně, pokud by měl zájem, může mít svojí specifickou kávu.

Ján Chovanec
Foto: Archiv redakce

Sledujte nás

Copyright © 2018 WPremium event, s.r.o. Všechna práva vyhrazena.