TOMÁŠ NYÁRI: U World Class je každý ročník unikátní

Hlavní stránka » Aktuality » TOMÁŠ NYÁRI: U World Class je každý ročník unikátní

Tomáš Nyári a Petr Kymla se o víkendu vrátili z globálního finále Diageo World Class Competition, kde Tomáš reprezentoval českou barovou scénu jakožto vítěz českého finále této soutěže. Jak se na světové finále připravoval a co se mu před ním honilo hlavou?

Česká barmanská špička se letos utkala pošesté ve finále prestižní Diageo World Class Competition. Komplexní a výraznými osobnostmi nadupaná soutěž každý rok posílá svého vítěze na globální finále, kde se setká s nejlepšími soutěžícími barmany světa. V tomto roce byla trofej za prvenství v České republice poprvé vyvezena mimo Prahu. Stalo se tak díky vítězství zkušeného Tomáše Nyáriho, šéfbarmana baru litoměřického Capra restaurantu. „Diageo World Class je nejkomplexnější a nejtěžší. Nový, svižnější koncept našeho finále mě moc bavil,“ říká úřadující vítěz Tomáš Nyári v rozhovoru pro Beverage & Gastronomy.

Relativně dlouho jsi pracoval v různých pražských barech – Cloud 9 Sky Bar & Lounge, Hemingway bar, Be Bop Lobby Bar hotelu Alcron a pak další hotelový bar ve Four Seasons. Už tehdy ses účastnil této soutěže, ale až letošní ročník Diageo World Class Competition, tedy už na pozici šéfa baru v Capra restaurantu, se pro tebe stal tím vítězným. Jak jsi to celé letos vnímal? Bylo to pro barmana z Litoměřic jiné?

Je pravda, že jsem se na soutěž koukal trochu jinak. Jednak proto, že jsem měl za sebou čtyři ročníky, což znamená obrovskou zkušenost. Samozřejmě je také rozdíl pracovat jako barman mimo Prahu.

Jak to?

Přece jenom, když mícháš drinky v Praze, jsi víc v centru dění. Máš to blíž, je jednodušší vidět práci kolegů. Mimo Prahu musíš víc makat na tom, aby ses udržel na špičce. Alespoň já to tak vnímám. Na druhou stranu jsem získal odstup a dalo mi to možnost dát do soutěže víc ze sebe. Nesnažil jsem se za každou cenu vystihnout aktuální trendy a pojal jsem to letos více po svém.

A jak se to povedlo?

Postoupil jsem ze semifinále do finále a pak ho vyhrál. (smích)

To ano. Mám ale na mysli, jak se ti povedlo promítnout do prezentací více sebe.

Samozřejmě, aktuální trendy sleduji a respektuji, ovšem pokud jsem byl o něčem přesvědčen, že to chci použít, tak jsem do toho šel. Především jsem se snažil vydat cestou netypických chutí. Například pro rum Zacapa jsou frekventované suroviny jako ananas nebo kokos, a tomu jsem se chtěl vyhnout. Snažil jsem se najít jiné chutě, které bych se Zacapou snoubil. Připravil jsem si tedy nakonec černý čaj infuzovaný fermentovanými citrusy.

Jaká byla pro tebe osobně motivace opakovaně se účastnit Diageo World Class Competition?

Za mě to byla obrovská prestiž. Už to, že jsem se dokázal dostat do finále, bylo samo o sobě velkou satisfakcí. Moc si toho cením. World Class je pro barmana zcela jiným druhem soutěže, než jsou ostatní. Především je nejkomplexnější a nejtěžší. Všechny další soutěže jsou o jedné značce, kdežto zde jich máš celou řadu.

Což soutěži dává přidanou hodnotu. Finále je pak koncentrací toho všeho.

Přesně tak. Samotné finále mě i najvíce nabilo vědomostmi. Věděl jsem, že tam vloni bylo šest disciplín, každá úplně jiná. To tě fakt prověří. Tak jsem si řekl, že to letos zkusím znovu, a ono to vyšlo.

A ještě jedna motivace v souvislosti s World Classem. Pro mě jako pro mimopražského barmana je to příležitost potkat se barmanskou špičkou, být s nimi v kontaktu. Barmanská komunita je pro nás velmi důležitá. Navíc, a to mě hodně baví, je porota. Sedí tam lidé, kteří v rámci regionu jezdí na všechna lokální finále. Máš tedy skrze ně porovnání s barmanskou špičkou celé Evropy, což je skvělé.

Letos se v lokálním finále objevilo mnoho nových tváří…

Je to tak. Ve finálové dvanáctce byla polovina úplně nových barmanů a druhá polovina byla seskládaná z kolegů, kteří už měli možnost World Class zažít z pozice soutěžícího. Ty nové lidi beru pro nás jako odměnu – nový vzduch, nové nápady, jiné myšlení… Může tě to obohatit. Také je na nich mnohem více vidět, jak se vyvíjejí i v průběhu soutěže. Už mezi prvním a druhým semifinále bylo vidět, že na sobě zapracovali. Dostali od poroty feedback a do druhého semifinále šli poučeni, o kus lepší.

Díky tomu, že máš zkušenost z minulých ročníků, můžeme spolu porovnávat. Letos bylo totiž finále koncipováno tak, že se několik disciplín odehrávalo souběžně. Pro mě jako pro novináře to bylo náročnější, pokud jsem chtěl vidět co možná nejvíce prezentací barmanů. Jak jsi tento zásadní rozdíl letos vnímal ty?

Samozřejmě že jsem chtěl vidět kolegy a něco z toho se i povedlo, především v rámci vlastní skupiny, kam nás přiřadili. Na druhou stranu je tento nový koncept skvělý. Bylo to celé svižnější, mělo to větší spád, moc mě to takhle bavilo. Žádné dlouhé prostoje, na nic se vlastně nečekalo. A přitom prostor pro přípravu na jednotlivé disciplíny zůstal, takže za mě úplně skvělý systém.

Mluvíme spolu jenom několik dní poté, co jste se spolu s ambasadorem Diageo World Class pro Českou republiku Petrem Kymlou vrátili z Bootcampu z ukrajinské Oděsy. Co ti taková akce dá?

Šlo především o to, připravit nás pro globální finále Diageo World Class Competition, které se letos koná v Glasgowě. Mými školiteli byli David Rios a Denis Zoppi, no a právě David bude porotcem jedné z disciplín na globálním finále. Soustředění bylo jak o seminářích, tak o samotné praxi, kdy dostáváme od školitelů přímý feedback po prezentacích. Je to skvělé a může tě to posunout mnohem dál, lépe tě připravit pro finále a konkurenci, která tam míří.

V této chvíli už tedy víš, co všechno se bude dít v rámci globálního finále World Class, na co se zaměřit, kam pojedete. Zůstávají tam ale jistě i nějaké otazníky.

Program už známe a letos bude opět úplně jiný, než tomu bylo v minulosti. Budeme totiž mnohem více cestovat. Začínáme v Holandsku, v distilérce vodky Ketel One, kde si vybereme jeden ze tří známých koktejlů – Bloody Mary, Dutch Mule nebo Espresso Martini. V zadání je, abychom při přípravě drinku co nejvíce využili lokální suroviny, snažili se pracovat s nimi udržitelně a zapojili komunitu, která nás obklopuje…

Celý rozhovor čtěte v aktuálním vydání Beverage & Gastronomy (9–10/2019).

Ján Chovanec
Foto: Ája Kamas

Sledujte nás

Copyright © 2018 WPremium event, s.r.o. Všechna práva vyhrazena.