ZDENĚK KORTIŠ: Výchova milovníků whisky v Čechách

Hlavní stránka » Články » ZDENĚK KORTIŠ: Výchova milovníků whisky v Čechách

Zájem o vysoce kvalitní destiláty v České republice neustále roste a roste také chuť objevovat zajímavé, někdy i raritní whisky. Host v Čechách se vyvíjí a vzdělává. „Myslím, že úroveň českého klienta se hodně posunula nahoru. Naučil se whisky pít a teď už objevuje různost jejich chutí, třeba skrze limitované edice, a stále více se orientuje na prémiové destiláty,“...

…říká přední český odborník na whisky, ambasador tohoto destilátu a v neposlední řadě majitel a provozovatel vyhlášeného whisky baru v Olomouci Zdeněk Kortiš v rozhovoru pro Beverage & Gastronomy.

Jak těžké je našince vzdělávat v oblasti kvalitní whisky?

Když jsme tady v Black Stuffu otevřeli, chtěli jsme právě, aby u nás hosté pili whisky. Takže jsme museli začít úplně od začátku. Museli jsme vysvětlit, co to vůbec je a jaký je rozdíl mezi irskou, skotskou a americkou whiskey. To je zřejmě nejlepší tak, že se dělají degustace, které teď už organizujeme patnáct let, a pořád se snažíme lidi edukovat, jsme na trhu velmi aktivní. A lidi to zkoušejí. Přecházejí ze základních whisky, přechutnávají, objevují jiné, třeba dražší, zkoušejí jít trochu výš.

Protože je whisky stoprocentně přírodní produkt, má tedy specifickou, mnohdy neuhlazenou chuť a člověk ji musí pochopit. Proč má skotská kouřové tóny, kde se vzalo to ovoce/sladkost, proč bourbon chutná jinak… Až když to pochopíte, pak by vám ten konkrétní produkt mohl chutnat.

A nastávají změny?

Hlavně v posledních několika letech ano. Hosté už začínají chodit na degustace, nakupují si domů lahve z cest, začínají se o to hlouběji zajímat na různých odborných blozích. Někteří naši hosté by si směle mohli stoupnout za barovou desku, protože mají takové vědomosti, že by mohli obstát.

Co pak takový host žádá?

Whisky klient je dle mého názoru ideálním hostem. Je poměrně nenáročný, s nadsázkou lze říci, že mimo svatého Patrika nechce žádné dárky, klíčenku nebo čepici. Vyžaduje pouze určitou úroveň servisu – kvalitní skleničku, eventuálně kapátko, a znalosti barmana. Whisky host je loajální – má svůj bar, kam chodí na dobrou whisky, a rád zkouší nové druhy.

Vrátím se ještě na začátek jak rozhovoru, tak i historie podniku. Jak těžké bylo přesvědčit hosta, aby pil dobrou whisky?

V té době tady nebyl vlastně skoro žádný whisky trh. Bylo tu několik základních značek, distributoři neměli takovou nabídku, jakou mají dnes. Lahve jsem sháněl buď to v Praze, anebo prostřednictvím specializovaných dovozců. První rok jsem stál za barem osobně a věděl jsem, kdo pije blended whisky a kdo k nám chodí na určitý single malt. Bylo toho hrozně málo – s hostem se muselo hodně pracovat a s dneškem je to nesrovnatelné. Lidé pijí kvalitněji, starší stáčení, různé limitované edice v sudové síle nebo single casky.

Víte, whisky je třeba z globálního hlediska produktem, který tady byl, je a bude. Náš trh je v tomto zatím trochu specifický a podléhá módním vlnám. Češi mají hodně rádi cukr, byť říkají, že ne. Sladká vína, sladké rumy a různé ochucené spirity.

Proto je stále potřeba s hostem pracovat. Velmi dobře funguje mixologie. Tam přesvědčíme i dámy, že whisky je skvělou bází do drinku. My z oboru víme, že tradiční drinky jsou na whisky – teď jen ještě o tom musíme přesvědčit naše klienty. Když třeba barman vyjede na stáž do zahraničí, vidí, že je právě whisky mnohem větším segmentem než u nás.

Ale zájem narůstá…

Je to otázka vývoje, a bary s whisky pracují stále více. Vidím to třeba i na zájmu o školení. Také barmani hostům stále více whisky doporučují. Řekl bych, že v minulosti se bary tak trochu bály s ní pracovat, ale díky školením, která dovozci poskytují, provozovatelé a barmani nasávají informace a pracují s ní beze strachu. Ono to není nic složitého, jen je potřeba o tom něco málo vědět. Vidím to velmi pozitivně – nabídka je v barech stále větší a zájem opravdu narůstá, jak říkáte. A mám z toho velkou radost.

Navzdory tomu je ale český trh relativně malý.

To ano.

Jsme proto pro producenty v rámci zájmu spíše okrajovou záležitostí? Jak si vůbec stojíme?

Nejsme samozřejmě úplně ten pravý (anglosaský) whisky trh, nicméně Česká republika se bere z našeho regionu jako první. Pokud se uvádí na trh nový produkt, jsme mezi prvními státy, kde se představuje. Nemá cenu nás porovnávat s tak skvělým whisky trhem, jakým je třeba Nizozemsko, kde má skoro každé město whisky festival, nebo třeba s Francií. Ale třeba prestižní Chivas Regal The Icon se u nás uváděl v rámci první uváděcí vlny vůbec. Myslím tedy, že si vedeme dobře. Barová scéna je na skvělé úrovni, máme světové barmany, takže nám to hodně otevírá dveře.

Ján Chovanec
Foto: Archiv Zdeňka Kortiše

Celý rozhovor čtěte v aktuálním vydání Beverage & Gastronomy: http://www.beverage-gastronomy.cz/…ne-casopisu/

Můj účet

  • Přihlášení
  • Registrace
  • Moje předplatné
  • Zapomenuté heslo

Sledujte nás

Copyright © 2015 WPremium event, s.r.o. Všechna práva vyhrazena.